Resultat Livskraft Balans

Hur uppnår man då det resultat man vill ha och hur får man livskraft och balans i livet?

Min tanke är att först och främst ta reda på vad det är för resultat du vill ha i livet! Är det något annat mot vad du har för resultat idag. Isåfall behöver du göra något på ett annorlunda sätt mot vad du har gjort tidigare. Hur gör man då det? Inte helt enkelt alla gånger när man fastnar i ett mönster, men det går. Om man är villig att göra en förändring så behöver man först ta reda på vad det är man vill och göra det annorlunda. När jag lever mitt liv som jag vill och gör det jag behöver så resulterar det i bättre resultat. Om jag gör som jag gjorde innan och var rädd för att misslyckas så gav det mig heller inga bra resultat. Ibland gäller det att bara våga, att våga göra det du längtar efter. Ibland blir inte resultaten precis som man tänkt sig men då har du iallafall vågat och lärt dig något/massor på vägen.

Hur får man då livskraft och balans i livet om man inte redan har det. Vad står livskraft för hos dig? Vad är det du vill känna då?

För mig kanske livskraft är något helt annat mot vad du upplever. Jag känner livskraft när jag får arbeta med det jag vill, när jag får träna och känna mig stark. När jag äter god och sund mat för att känna mig frisk. När jag får vara med familj och vänner. Jag hämtar även livskraft från havet när jag åker båt och vistas i skärgården och när jag får promenera i skogen med min familj.

Balans för mig är när jag känner mig hel, lugn, kärleksfull, harmonisk. För mig handlar det om att prioritera. Vad är viktigt idag, denna vecka och hela året. Visst behöver man göra saker man måste,  det hör till livet men sen då efter det. Jag tar korta pauser under dagen och känner efter att jag är på rätt spår. Känner jag att jag får ont i nacken eller känner mig stressad. Så lägger jag mig ner och acceperar känslan och sedan känner jag efter om jag behöver göra något annorlunda resten av dagen. För det är just i nacken som min kropp signalerar att något är ur balans. Hur talar din kropp om för dig att det är dags att dra i handbromsen. Eller har du kanske aldrig reflekterat över det.  Balansen får jag också från livskraften, när jag får ihop min vardag och min fritid på ett sätt som känns stimulerande för mig. Jag anser att det är livsviktigt att ta hand om alla behov. För att vara frisk idag och i framtiden behöver vi ta hand om oss själva. Annars behöver vi ta oss tid till att vara sjuka i framtiden. För det är ofta det som händer, om vi inte tar hand om oss själva så blir vi sjuka på ett eller annat sätt. Balans är att ha koll på sitt dygn, vi behöver sova kring 8 timmar, jobba ca 8 timmar och sedan har vi 8 timmar till oss själva, familjen, aktiviteter och för att ha kul. Planerar du in något roligt och kreativt till dig själv varje vecka? Vad går din tid till? Ser du till att få det du behöver för att få balans?

Aktivitet och bara vara!

Jag var alltid aktiv och ständigt på gång. Jag träffade vänner, städade, lagade mat, handlade, tvättade, pysslade, var med barnen, var med mannen, var ute med hunden m.m. Hade helt enkelt fullt upp, så fort det blev en stund över så tänkte jag, vad kan jag göra nu när jag har en ledig stund. Jag ville vara så effektiv som möjligt, för det fanns ju alltid något som behövdes göras.  Det slog mig aldrig att jag skulle kunna bara vara. Jag tänkte ofta på det, hur gör man då och vad gör man då. Jag kände mig ofta grinig och stressad. Nu förstår jag bättre. Idag skapar jag mig tid till att bara vara. Jag planerar in den tiden precis som att jag planerar in min arbetstid, båda är lika viktiga för att ha balans och därmed livskraft.  Att ladda om batterierna några gånger per dag och känna efter hur det känns i kroppen och vad jag behöver och vill göra för att fortsätta att må bra. Har provat att meditera och tycker faktiskt fortfarande att det är svårt men när jag kommer ner i varv så är det otroligt skönt att bara vara. Det är som att hela jag själv fylls av lugn och får ny kraft. Problemen blir mindre eller försvinner helt. När jag fastnar i något har jag lärt mig att lägga mig ner en stund och andas. Då får jag så många bra ideér och hittar lösningar på mina problem. Om du är en sån som får massor med tankar när du ska gå och sova, prova istället att stänga av tv och mobilen och lägg dig ner och andas en stund och räkna dina andetag så ska du se att det kommer att komma massor av tankar till dig. På så sätt kan du tömma dina tankar innan du lägger dig. Det kan vara bra att skriva ner sina tankar om dom maler, på det sättet har du fått dom ur dig för denna dag.